TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Katowice chcą mieć zgodę na budowę tramwaju na południe w ciągu roku
InfoTram.pl - Opublikowano: 01.10.2020 17:45:50
Katowice chcą mieć zgodę na budowę tramwaju na południe w ciągu roku

Katowicki samorząd, przygotowujący budowę nowej linii tramwajowej do południowych dzielnic, planuje pozyskać zgodę na realizację inwestycji w ciągu najbliższego roku – przekazał w środę (30 września) wiceprezydent miasta Bogumił Sobula.

Tego dnia Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach poinformował o wydaniu decyzji środowiskowej dla tramwaju na południe Katowic. Proszony o komentarz i określenie perspektyw inwestycji wiceprezydent Sobula ocenił, że "to jedna z najważniejszych inwestycji miejskich obecnej dekady".

"Bez względu na jej wartość, bo mamy droższe inwestycje" – zastrzegł wiceprezydent. "Bez tramwaju na południe nie będzie prawidłowego skomunikowania rozwijających się południowych dzielnic ze śródmieściem i nie będzie trwałego efektu w postaci zmian zachowań komunikacyjnych mieszkańców" – dodał. "Jesteśmy zdeterminowani, by tę inwestycję zrealizować" – zapewnił.

Pięciokilometrowa nowa linia tramwajowa, która pierwotnie miała powstać do 2020 r., ma prowadzić od dzisiejszej pętli tramwajowej w dzielnicy Brynów do dzielnicy Kostuchna. Na nowej trasie ma być osiem przystanków, oddalonych o 600-800 m. Projekt zakłada, że połączenie umożliwi podróż z Kostuchny na Rynek w 22-24 minuty. Prędkość komunikacyjna ma wynosić 24-30 km/h.

Sobula zaznaczył, że choć inwestycja nie będzie skutkowała wyburzeniem budynków, jest trudna – "jej przeciwnicy wykorzystują prawne możliwości, stąd to trochę trwa". "Ale jeśli otrzymamy decyzję środowiskową, z pewnością będzie to istotny krok związany z realizacją tego zadania" – ocenił. "Myślę, że uzyskanie decyzji o zgodzie na realizację to jest okres około dwunastu miesięcy od uzyskania decyzji środowiskowej" – zaznaczył.

Sobula przypomniał, że wobec stopnia złożoności planowanej inwestycji miasto wzięło jej zaprojektowanie na siebie; za budowę będzie odpowiadała spółka Tramwaje Śląskie. Pytany o koszt realizacji, oszacowany w poprzednich latach na 135,2 mln zł (w tym wydatki kwalifikowane na 110 mln zł) uznał, że należy zaczekać z szacunkiem co najmniej do zakończenia prac projektowych.

"Stanowisko prezydenta Marcina Krupy jest takie, że bez względu w jakim zakresie uzyskamy dofinansowanie do tego przedsięwzięcia ze środków zewnętrznych, bo w kolejnej perspektywie to chcemy zrobić, to my tę inwestycję zrealizujemy. Myślę, że poziom stu kilkudziesięciu milionów jest tu realny na dzisiaj; zobaczymy, jaki będzie na etapie rozstrzygania przetargu na budowę" – zastrzegł.

Budowa nowej linii do południowych dzielnic Katowic miała być jednym z elementów szacowanego obecnie na ok. 1,1 mld zł netto kosztów kwalifikowanych projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Jest on dotowany na poziomie 562 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Na początku br. katowicki samorząd informował, że zmierza do przesunięcia ponad 71 mln zł uzgodnionej unijnej dotacji z opóźnionego projektu nowej linii tramwajowej na inne zadania. Miasto przekonywało m.in., że na wydłużenie czasu projektowania inwestycji wpłynęło oczekiwanie na wydanie decyzji środowiskowej przez RDOŚ.

W odpowiedzi katowicka RDOŚ na początku roku wskazywała, że dokumentacja dotycząca wydania decyzji środowiskowej dla nowej linii była wówczas - wbrew twierdzeniu miasta - niekompletna.

W środę katowicka RDOŚ uściśliła, że wydanie decyzji poprzedziło przygotowanie przez inwestora raportu, zawierającego szczegółowe analizy w zakresie oddziaływania inwestycji na poszczególne elementy środowiska. Oddziaływanie to ma być eliminowane lub ograniczane poprzez zastosowanie szeregu rozwiązań ochrony środowiska, określonych w decyzji.

Nowa linia tramwajowa na południe Katowic zgodnie z pierwotnymi założeniami miała być gotowa w 2020 r. Na początku br. miasto za realny uznawało termin ukończenia i rozliczenia inwestycji na przełomie 2023 i 2024 r. Ryzyko nieukończenia inwestycji w aktualnej perspektywie finansowej, tj. do końca 2023 r., wiązało się jednak z utratą przyznanych na ten cel środków unijnych.

Dlatego władze Katowic zaproponowały odpowiednim instytucjom przesunięcie dotacji z nowej linii m.in. na dokończenie modernizacji istniejących połączeń. Zadeklarowały też, że nowa linia o długości ok. 5 km będzie realizowana bez względu na finansowanie zewnętrzne i powstanie w możliwie szybkim tempie.(PAP)


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Katowice
budowa
infrastruktura
tor
torowisko

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....