TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Moderus Beta MF 10 w Gdańsku
Karol Wach - Opublikowano: 07.07.2009 19:02:02 10 komentarzy
Moderus Beta MF 10 w Gdańsku

Zmodernizowany przez poznański Modertrans tramwaj N8C można od kilku tygodni podziwiać na gdańskich torowiskach. Moderus Beta MF 01, bo takie oznaczanie dostał wóz po remoncie, jest pierwszym z 46 tramwajów, które na mocy umowy podpisanej przez ZKM Gdańsk z Modertransem umowy. Kolejne tramwaje są już modernizowane i niebawem uzupełnią flotę taborową jedynego tramwajowego przewoźnika z Pomorza. 

Moderus Beta MF 01 to pojazd szynowy, w którym jakość prac została wykonana na najwyższym poziomie –chwali się wykonawca remontu. Środkowy, niskopodłogowy człon został wykonany według najnowszych standardów budowy pojazdów szynowych. Niska podłoga w środkowym członie umożliwia szybszą wymianę pasażerów na przystankach, gdyż po modernizacji, pojazd ma więcej o jedne dwuskrzydłowe, odkładane na zewnątrz drzwi z każdej strony. Człon środkowy zaprojektowany i zbudowany został od początku do końca w Modertransie. Podobnie jak w tramwajach z rodziny Moderus Alfa, kabina posiada klatkę bezpieczeństwa, która zabezpiecza motorniczego w przypadku kolizji. Zarówno w kabinie, jak i w członie środkowym, wykorzystano gięte panoramiczne szyby. Tramwaj \'naszpikowany\' jest najnowszą elektroniką pokładową: elektroniczny system informacji pasażerskiej (tablice wewnętrzne i zewnętrzne, zapowiedzi głosowe), monitoring wewnętrzny (zamontowano również kamerę obserwującą motorniczego), monitoring zewnętrzny, elektroniczny system łączności ( radiotelefon jak i odbiornik GPS) czy klimatyzator kabiny motorniczego. 

.

Umowa na zakup 44 tramwajów N8C została podpisana przez ZKM Gdańsk z przedsiębiorstwem komunikacyjnym DSW21 z Dortmundu w dniu 7 listopada 2007 roku. Dostawy pojazdów rozpoczęły się w roku 2008 i będą trwały przez trzy lata. Wcześniej Gdańsk zakupił dwa takie same tramwaje, które wożą pasażerów od maja 2007 roku. Zakup i modernizacja niemieckich tramwajów ma być antidotum na starzejący się tabor ZKM-u. Na gdańskich torowiskach pojazdy te zastępują konstalowskie wozy 105Na. W oryginale tramwaj N8C jest trójczłonowy, ma 26 m długości i 50 miejsc siedzących. Dodatkowo przy otwieraniu drzwi wysuwają się schody umożliwiające łatwiejsze wejście do pojazdu. ZKM zwraca również uwagę na inne zalety tych pojazdów - niski poziom hałasu i energooszczędny rozruch tyrystorowy. Co ciekawe jest także dwustronny, czyli ma dwie kabiny dla motorniczego.

Zakup tramwajów N8C był dla Gdańska transakcją trochę okazyjną. Zakład DSW21 w Dortmundzie, gdzie nadal są wykorzystywane tramwaje typu N8C, przygotowuje się do przebudowy torowisk i zamierza przenieść część komunikacji tramwajowej do tuneli podziemnych. Pojazdy typu N8C nie są przystosowane do realizowania tego typu kursów. Jest to jedyny powód, dla którego firma z Dortmundu zgodziła się sprzedać tramwaje. Zainteresowanie tym typem wozów wyrażały również inne polskie miasta, które posiadają komunikację tramwajową. Jednak to gród Neptuna wygrał wyścig i powoli staje się posiadaczem wagonów N8C. Przebudowa jednego wagonu to koszt około 600 tys. zł, przedsiębiorstwu z Dortmundu trzeba było zapłacić zaś 30 tys. euro za sztukę.

Wagony N8C zostały zbudowane w ilości tylko 76, w latach 1978-1986. 54 wagony trafiły do Dortmundu, pozostałe 22 do Kassel.     

Pod koniec ubiegłego roku pojawiła się informacja, że pojazdami z tego drugiego niemieckiego miasta zainteresowało się gorzowskie MZK. Gdyby zakupione zostały wszystkie 22 wagony Gorzów Wielkopolski mógłby wymienić wszystkie swoje tramwaje. Na rozwój wypadków w tej sprawie musimy jednak jeszcze poczekać.

Dane tramwaju Moderus Beta

Liczba członów

3

Długość

26648 mm

Szerokość

2330 mm

Wysokość

3650 mm

Masa

35750 kg

Liczba miejsc siedzących

54

Liczba miejsc stojących

172

V max

70 km/h


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
N8C
Modertrans
Gdańsk
Dormund
Modertrans
remont
  • radi – 08.07.2009

    Co dzieje sie, kiedy wyjada znów na tory gdańskie niskopodłogowce Alstoma 1002, 1003.1502. Szkoda, ze w artykule n anapisano, że moderus ma juz roczne opuźnienie w modernizowaniu szrotu z Dortmundu, a zkm tylko sie usmieche i twierdzi, że będzie dobrze.... Co z przetargiem na nowe tramwaje...odwołany, zwieszony...?

  • straphan – 08.07.2009

    Bardzo podobne wagony N8S jezdza tez w Norymberdze.

  • Maciek – 08.07.2009

    a dlaczego konkretnie te wagony (N8C) nie mogą być eksploatowane w tunelach?

  • – 09.07.2009

    Z tymi tunelami to głupie tłumaczenie. W Krakowie 5 obsługiwana przez szroty tego typu jezdzi w tunelu. Poprostu Niemcy mają okazje pozbyc sie szrotu, znalazl sie glupi co kupi....a jakas fizlozofie nie problem dorobic.

  • GK – 09.07.2009

    Mogą być wykorzystywane w tunelach (zresztą jeździły tam:) ), ale Dortmund zdecydował się na wymianę taboru na bardziej dostosowany do linii metra.

  • andrzejh69 – 09.07.2009

    moim zdaniem lepiej to coś kupić i wstawić środkowy niski człon niż modernizować 105-tki w Łodzi za 800 tys jak robią to TŚ. Jednak jak by w tym N8C wymienić wszytkie dzrwi na nowe efekt byłby o wiele ładniejszy wizualnie.

  • anonim – 10.07.2009

    http://www.phototrans.eu/14,339575,0.html smaczku dodaje fakt, że to uszkodzenie drzwi nie powstało w wyniku kolizji np z samochodem, drugim tramawajem czy innym pojazdem...drzwi otworzyły się samoczynnie z przeciwnej strony do kierunku jazdy.... brawo Modertrans!

  • anonim – 10.07.2009

    http://www.galeriapgk.com/galeria/details.php?image_id=11529&sessionid=530e4b5a9d83c22332229c3e0ca2e634 możetym tematem zajmie sie autor tego artykułu

  • SeveruS – 14.07.2009

    @anonim: te drzwi się nie otworzyły tylko odpadły, a to jest różnica -.-

  • gfk – 14.07.2009

    ten teamwaj jest straszny!!!!!! na wizualizacji wygląda znacznie lepiej niż w realu. wymienili przód tył i środek, w środku siedzenie a reszte pomalowali farbą, szyby są w nim podrapane, czarne łączenia poręczy, w środku dosłownie nic nie jest ulepszone!!! mega tanadeta (zwłaszcz w środku) link zdjęcia z wizualizacją http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/news.php?id_news=30026

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....