TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Nowe pojazdy szynowe do pasażerskich przewozów miejskich w I połowie 2010 roku
Ryszard Piech - Opublikowano: 20.07.2010 13:02:09 30 komentarzy
Nowe pojazdy szynowe do pasażerskich przewozów miejskich w I połowie 2010 roku

Pierwsze półrocze to kontynuacja „ciszy przed burzą”, którą zwiastuje dostawa pierwszego tramwaju 120Na do Warszawy. Jednak zważywszy na podpisane kontrakty można stwierdzić, iż trzeci kwartał będzie pod znakiem rozpoczęcia seryjnych dostaw, które będą trwały aż do 2013 roku.

 

Do dostarczonych w pierwszym kwartale 2010 roku przez Protram dwóch tramwajów 205WrAs dołączył pierwszy tramwaj nowej serii 120Na wyprodukowany przez Pesę. Pomimo skromnych dostaw możemy mówić o początku dobrego okresu w którym będą trwały seryjne dostawy dużej liczby pojazdów. Dzięki temu udział Protramu w rynku (liczonym w jednostkach) wynosi 67 %, natomiast udział Pesy to 33%. W przeliczeniu na długości udział Protramu nieznacznie spada z racji dostaw krótszych pojazdów. Dla porównania w pierwszym półroczu 2009 roku nie prowadzono żadnych dostaw nowych tramwajów!

 

Wykaz dostarczonych typów i ilości taboru miejskiego w I połowie 2010 roku.

 

Lp

Dostawca

Typ

Trakcja

(przekładnia lub napięcie)

Rozstaw szyn

 

Odbiorca

(użytkownik)

Liczba dostarczonych jednostek

Liczba członów

Długość

Niska podłoga

1

Protram

205WrAs

Elektryczna

(600 V=)

1435 mm

MPK Wrocław

2

3

26,5

tak

2

Pesa

120Na

Elektryczna

(600 V=)

1435 mm

Tramwaje Warszawskie

1

5

30,12

tak

  

 

 

 

 

W sumie

3

Długość x ilość

83,12

 

 

Tradycyjnie najbardziej licznym segmentem o największym potencjale są tramwaje. Sprowadzając zapotrzebowanie na pojazdy tego typu do wymiarów najpopularniejszego tramwaju typu 105N możemy oceniać, iż w Polsce eksploatowanych jest obecnie 4203 jednostek, co przy założeniu 30 letniego okresu ich eksploatacji oznacza konieczność wymiany 140 pojazdów rocznie. Oznacza to, iż w przeciągu połowy roku dostawy powinny wynieść 70 sztuk, podczas gdy faktycznie dotyczyły trzech długich tramwajów stanowiących ekwiwalent sześciu tramwajów 105N. Można więc stwierdzić, iż w ciągu połowy roku dostawy były znacznie niższe niż minimalne potrzeby, jednak z drugiej strony należy pamiętać o podpisanych kontraktach, zwiastujące duże seryjne dostawy w kolejnych kwartałach, które pozwolą nieco nadrobić stracony czas. Zwłaszcza premiera unowocześnionej generacji tramwajów typu 120Na zamówionych przez Warszawę i Gdańsk w łącznej liczbie 221 pojazdów napawa dużym optymizmem. Dodatkowo pod koniec bieżącego roku zobaczymy pierwsze tramwaje typu Škoda 19T, które docelowo mają obsługiwać linie Tramwaju Plus we Wrocławiu. Z kolei dostawa pierwszych tramwajów Solarisa dla MPK Poznań zostanie rozpoczęta w przyszłym roku.

Wobec dużych zakontraktowanych dostaw w sferze przetargów zawiało nieco nudą. Oczywiście jak to w Polsce jest już zwyczajem niektóre postępowania przeistaczają się w farsę, a taką jest postępowanie na dostawę 6 tramwajów niskopodłogowych dla Tramwajów Szczecińskich. Jak wiadomo w dwóch postępowaniach było już trzech „wygranych”, a kolejne decyzje sądów i organów odwoławczych zmieniały wyniki. Po perturbacjach ostatecznie ponownie ogłoszono ofertę Pesy jako najlepszą aczkolwiek ponownie któraś z instytucji (zapamiętywanie która chyba już nie ma sensu) ma odmienne zdanie... . Z podobnymi problemami spotkało się postępowanie ogłoszone przez MPK Wrocław, które nadal poszukuje dostawcy ośmiu częściowo niskopodłogowych tramwajów.

 

Zestawienie obecnych kontraktów na dostawy szynowego taboru miejskiego

Zleceniodawca / odbiorca

Dostawca

Liczba

Typ

Łączna wartość

(mln zł)

Cena jednostkowa (mln zł)

Dostawy

Uwagi

MPK Wrocław

Škoda

28

19T

267,75

9,562

2010-11

  

MPK Wrocław

Škoda

3

19T

30,15

10,05

2011

Zamówienie uzupełniające

Tramwaje Warszawskie

Pesa

186

120Na

1497

8,048

2010-13

   

MPK Wrocław

Protram

16

8 x 204 WrAs + 8x205WrAs

33,91

2,119

2009-10

Szacunkowa wartość 205 WrAs –2,8 mln zł;204 WrAs1,4 mln zł

ZKM Gdańsk

Pesa

35

120Na

305,5

8,728

2010-12

 

MPK Poznań

Solaris

40

Tramino

384,75

8,55

2011-12

Opcja na 20 dodatkowych

WKD

Pesa

14

EZT

281,82

20,13

Do końca 2012

 

MPK Kraków

Bombardier

24

NGT8

58,7 (mln €)

2,44 (mln €)

2012-13

 

Tramwaje Szczecińskie

Pesa

6

120Na

55,2

9,2

2010

Umowa jeszcze nie podpisana

 

Oprócz już rozstrzygniętych, bądź znajdujących się na finiszu postępowań istnieje również lista rozpoczętych przetargów, gdzie największą nowością jest postępowanie na dostawę 35 sześciowagonowych pociągów do Metra w Warszawie. Postępowanie przyciągnęło duże zainteresowanie międzynarodowych koncernów i obecnie trudno wskazać jednego faworyta. Na liście znalazł się ponownie MPK Wrocław z wzmiankowanymi wcześniej ośmioma tramwajami, natomiast przetarg ze Szczecina jako teoretycznie znajdujący się na finiszu znalazł się w tabeli wyżej.

 

Przetargi w toku i oczekiwane

Miasto / przewoźnik

Liczba jednostek

Typ taboru

Uwagi

Metro Warszawskie

35 pociągów (210 wagonów)

Metro

Przetarg w toku

MPK Wrocław

8

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg w toku

WKD

6

Kolejka miejska

Przetarg oczekiwany

Tramwaje Szczecińskie

30

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg oczekiwany

Tramwaje Śląskie

30

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg oczekiwany

MZK Bydgoszcz

15

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg oczekiwany

MPK Łódź

18

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg oczekiwany

MPK Częstochowa

7

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg oczekiwany

Olsztyn

13

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg oczekiwany

 

Pierwszy kwartał 2010 roku upłynął pod znakiem przygotowań do rozpoczęcia seryjnych dostaw tramwajów 120Na, które w przeciągu najbliższych lat mogą się stać najliczniejszą serią nowych pojazdów w Polsce. Po prezentacji prototypu nie ma już większych przeszkód przed rozpoczęciem dostaw. Przygotowania do seryjnych dostaw prowadzą również pozostali producenci, którzy mają zakontraktowany tabor. Jedynie w przypadku nowych przetargów widać pewne spowolnienie wynikające z braku ogłoszonych postępowań, które miejmy nadzieję zostaną rozpoczęte w niedalekiej przyszłości.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
tramwaj
metro
Protram205WrAs
Pesa
120Na
MPK Wrocław
Tramwaje Warszawskie
  • jerko – 21.07.2010

    niech Gdańsk i Warszawa biorą przykład z Krakowa jakie on kupuje porządne tramwaje a nie wyrób tramwajopodobny

  • Kwaczor – 21.07.2010

    Wydaje się, że Poznań złożył zamówienie uzupełniające na dodatkowe 5 Solarisów. Informacja do sprawdzenia.

  • Hubert – 21.07.2010

    @jerko: Kraków kupował świetne tramwaje, ale dekadę temu. Teraz kupowanie za takie pieniądze pojazdów 60% LF z przejściami ciasnymi prawie jak w Pumie, to paranoja.

  • ABC – 21.07.2010

    @jerko: korzystam ze 120N prawie na codzień i korzystałem przez kilka tygodni z Krakowskich Bombek - nie zauważyłem w czym PESA jest niby gorsza od Bombki. Jakość wnętrza porównywalna, komfort i inne parametry jazdy też. PESA tak jak i Bombka mnie nigdy nie zawiodła. Natomiast Bombki mają duży minus za układ wnętrza nie dostosowany do warunków podróży w godzinach szczytu. Masakryczny tłok w przedsionkach i mało ludzi w wąskich przejściach miedzy fotelami do tego brak klimy (to akurat wina głupoty MPK). Całkowicie się z tobą nie zgadzam i nie uważam produktów PESY czy Solarisa za tramwajopodobne. Tramino i Swing zostawiają obecnie posiadane przez Kraków Bombki w tyle a na temat nowych krakowskich wagonów się nie wypowiadam bo nic o nich nie wiadomo. Kraków mocno przepłacił za swoja miłość do Bombardiera i kupił wagony 60%LF za cenę wyższą niż 100%LF. Przy takiej polityce za kilkanaście lat zamiast nowych wagonów dalej będzie straszył austriacko-niemiecki szrot (z liftingiem lub bez). Warszawa, Gdańsk, Poznań, Szczecin itd wspierają swoimi zamówieniami też polski przemysł, czyli w efekcie dochód całego kraju a Kraków od lat wspiera obce państwa pomniejszając dochody polskiego budżetu. Skoro Francuzi, Czesi, Niemcy kupują swoje to dlaczego mamy być gorsi. Nie ma polskich samochodów ale za to są polskie autobusy i tramwaje, które na pewno nie przynoszą nam wstydu.

  • Zyx – 21.07.2010

    Łoj, namieszałeś, i to mocno. Gdy ogłaszano przetarg na III dostawę tramwajów do Krakowa, nie istniało coś takiego, jak "sensowny polski tramwaj niskopodłogowy". Jeździło parę średnio udanych konstalowych eksperymentów, zaś pierwszy tramwaj Pesy istniał jedynie na papierze, więc nawet gdyby MPK chciało kupić coś polskiego, nie miałoby w czym wybierać. A o wyższości Tramino to się będziesz wypowiadać, jak sobie kilka lat z pasażerami pojeździ w ruchu liniowym, bo tramwaje to nie tylko wyposażenie wnętrza dostosowywane do wymogów zamawiającego, ale i jakość wykonania, której Bombardierowi nie można odmówić. Ogólnie wypowiedź pełna populizmu ("kupujmy polskie" - tja, a popatrz sobie, gdzie produkowane są części, z których Pesa i Solaris tramwaje składają, a później gdzie składano krakowskie Bombardiery :)).

  • Combino – 21.07.2010

    @R.Piech,jesli chodzi o bydgoszcz to już właściwie nie jest "brak danych"; ma być 15 wagonów (Fordon + dworzec). @Jerko:weź człowieku nie prowokuj.Po pierwsze,to ja także (po doświadczeniach z Pesami i Bombkami w obrębie dawnego WPKGG ;) ) nie widzę lat świetlnych różnicy między produktami tych producentów; Bombardier to faktycznie wysokiej klasy tramwaj,ale raz że montowany u nas,dwa że nawet nasi producenci gonią... i robi się powoli to co w samochodach z Kią i Mercedesem: coraz większy udział w różnicy w cenie ma... znaczek :D Więc jeśli uważasz 120Na czy Tramino za wyroby tramwajopodobne,to musiałbyś uznać także za produkty autobusopodobne np. autobusy Neoplana.Odważysz się na to...?

  • Combino – 21.07.2010

    Sorry,Bydgoszcz oczywiście z dużej; Shift się przyblokował ;)

  • RTN – 21.07.2010

    Dla "jerko" prawdziwy = zagraniczny, że też takich jeszcze nie wyeliminowała ewolucja.

  • R. Piech – 21.07.2010

    @Kwaczor, dziękuję za zwrócenie uwagi, po sprawdzeniu różnych źródeł faktycznie oficjalne dane mówią już o 45, zaraz poprawię.

  • R. Piech – 21.07.2010

    @Combino, dziękuję za zwrócenie uwagi, z pewnych czasowych względów nie szukałem danych, czekając na konkrety z przetargu.

  • MB – 22.07.2010

    Zagraniczny nie znaczy lepszy.Np. autobusy Neoplana nie sprawdziły się w Gdańsku. Były kiepsko wykonane do tego stopnia, że po dwóch latach przypominały pojazd znaleziony na szrocie i wyklepany w garażu przez Pana Franka. Należy popierać polskie przedsiębiorstwa ale tylko wtedy kiedy stosują uczciwą politykę cenową a ich produkty nie odbiegają znacząco od konkurencji.

  • jatal – 22.07.2010

    W Częstochowie jest też przewidziana opcja na dodatkowe 3 szt.

  • R. Piech – 22.07.2010

    @jatal, tylko póki co Częstochowa nie ogłosiła przetargu na nowy tabor więc ciężko mówić o realizacji opcji ;)

  • Masert0N – 22.07.2010

    Tak,tylko jak do krakowa dojadą pierwsze NGT8, to Poznań z Warszawą mogą się schowac.

  • Combino – 22.07.2010

    @R.Piech:właśnie Częstochowa ogłosiła ;)

  • R. Piech – 22.07.2010

    @jatal, Combino, zwracam honor, 19 lipca ogłoszono przetarg na 7 tramwajów.

  • ABC – 22.07.2010

    @Zyx Zgadza się - kilka lat temu nie było PESY i Tramino i to był dobry wybór ale teraz Kraków wybrał ponownie Bombardiera i sporo przepłacił. W czym ten Bombardier jest lepszy - bebechy tak samo chińskie (elektronika) jak w pozostałych a jakość montażu też taka sama bo i PESA i Solaris już dawno wyszły z piaskownicy i potrafią produkować na światowym poziomie. Jakoś warszawskie PESY nie sprawiają większych problemów niż krakowskie Bombki a ile lat pojeżdżą to zobaczymy. Bombardier też nie projektował tramu dostosowanego do tłoku panującego np na linii 50 w godzinach porannych. Nie jest powiedziane, że te świetnie sprawdzające się w Niemczech tramwaje nie rozpadną się na krakowskich torach jak niektóre Many i Neoplany. Nie wiadomo czy PESA lub Tramino również się nie rozpadną po 15 latach. Pożyjemy, zobaczymy. Zarzucasz mi populizm a czym nazwać stwierdzenie kolegi "Jerko", że Warszawa i Gdańsk kupiły wyroby tramwajopodobne. Poza tym chyba lepiej jak tramy nawet z chińską elektroniką, austriackimi drzwiami i niemieckimi silnikami są projektowane i produkowane u nas, a producenci płaca w Polsce podatki i dają zatrudnienie a nie w Niemczech. Produkcja pozwala naszym przedsiębiorcom zdobyć doświadczenie i wyrobić sobie markę również poza granicami kraju. To nie populizm tylko myślenie o własnym komforcie, własnych czterech literach i lepszej przyszłości. Większa produkcja w kraju oznacza większy dobrobyt społeczeństwa, mniejsze bezrobocie itd. To są podstawy ekonomii. PESA ma już pierwsze kontrakty na tabor kolejowy ze starej UE i na tramwaje z Węgier. Solaris sprzedaje autobusy w prawie całej Europie i nawet poza. Więc chyba powinniśmy się cieszyć a nie nadal twierdzić, że jak polskie to na pewno tandeta. Jak by wszystkie miasta myślały tak jak Kraków to były na ulicach same Bombki, Merce, Many, a Solaris i PESA itp dawno by dołączyły do grona bankrutów. Tylko potem proszę nie narzekaj, że musisz pracy szukać za granicą i nie masz szans na godziwą emeryturę. Zanim oskarżysz mnie o populizm proponuje trochę podstaw ekonomii i zdroworozsądkowego myślenia. Chciałbym też zakończyć ten PR, że Bombardier, Siemens czy Mercedes to firmy oferujące super produkty. Każda z nich też miała spektakularne wpadki i nie masz 100% gwarancji, że najnowsze Bombki dla Krakowa też nie okażą się niewypałem - czego oczywiście Krakowowi nie życzę bo się MPK zrazi do nowego taboru i będzie reanimować szrot ;)

  • Masert0N – 23.07.2010

    Nie ma co porównywac tramino, a bombardiera bo są to prawie takie same tramwaje. A pesa jest chałaśliwa i zrobiona z gorszego materiału niż tramino czy bombardier. A co do wypowiedzi mojego poprzednika, to Warszawa miała dużo problemów z Pesami, tak jak i kraków z NGT6.

  • Masert0N – 23.07.2010

    A poza tym, o ile mnie nie myli to w Krakowie przeważają solarisy, o ponad połowę, więc...

  • devil – 23.07.2010

    @ABC: uczciwa konkurencja? Powiedzcie mi w takim razie jak ten sam tramwaj wg Pesy moze kosztowac o 1,6 mln zl mniej? Otoz Szeged zaplacil 16 mln euro za 9 sztuk, co przy kursie 4 zl daje nam 7,1 mln zl. za sztuke. Gdansk kupil 35 pojazdow za 305 mln. zl. co daje 8,7 mln. za sztuke. Jak to mozliwe, ze mniejsza partia tych samych tramwajow jest tansza, wliczajac w to ich wywoz w Polski? To jest konkurencja uczciwa czy ceny dumpingowe?

  • radek_mgth – 23.07.2010

    Nie cenu dumpingowe tylko konkurencja i oszacowanie ceny, tak żeby pozwoliła wygrać przetarg. Ten mechanizm nazywa się niewidzialną ręką rynku

  • XWJ – 24.07.2010

    @ABC - Zamieniłeś się z pewną częścią ciała na miejsca? Po pierwsze: Elektryka w Bombardierach krakowskich jest produkcji Vossloh-Kiepe, a to jest niemiecka firma. MPK kupowało Bombardiery, zanim uruchomiono tunel KST i linię "50"... Piszesz: "PESY nie sprawiają większych problemów niż krakowskie Bombki" Kpisz czy o drogę pytasz? Pesy non stop miały problemy z hamulcami na wózkach tocznych (przez złe rozłożenie masy pojazdu), z drzwiami, z "komputerem" opartym na windowsie 98... Jedynym problemem, jakie MPK miało z NGT6, to w dwóch wozach padł komuter, a w jednym z wozów zacinał się przycisk od odblokowywania drzwi. A co do okien: To już była wina MPK, że zamówiło sobie uchylane, a nie odsuwane... A co do Solarisa: Patrząc po tym, jak dawniej składali autobusy i jakość ich wykonania w dzisiejszych czasach, nie przewiduje im sukcesu z Tramino... I na koniec: Zauważyłeś, by jakiś oryginalny (niemiecki) Neoplan się spalił? Po póki co, to palą się tylko i wyłącznie te, które zostały wyprodukowane w Bolechowie...

  • przyczajony – 24.07.2010

    MPK Łódź się wycofało z kupowania tramwajów w tym roku

  • ABC – 25.07.2010

    @XWJ - kolego trochę kultury to nie Onet to po pierwsze, a po drugie rozpowszechniasz plotki rodem z brukowca. W Łodzi spalił się też Merc i Volvo - czy były z Bolechowa, w Berlinie spalił się Man a w Amsterdamie Van Hool - pewnie wszystkie z Bolechowa - ma ten Solaris monopol...:) Wady PESY o których wspominasz występowały w pierwszych miesiącach eksploatacji teraz nawalają drzwi ale to nie wina PESY, że nawalił producent winne jest też TW jeżeli przez miesiąc w jednym wagonów skrzypiały drzwi to powinno się coś z tym zrobić a nie czekać aż się urwie. SWING ma już inne hamulce, drzwi, zmieniono przekładnie na cichsze i ma mocniejszą konstrukcję jak na razie jeździ bez problemów. Windows 98 jest 100 razy lepszy od Visty i innych późniejszych produktów tej marki - i jak by dali Vistę to bym się martwił. Twoja wspaniała NIEMIECKA firma Vossloh-Kiepe niestety tak jak wszystkie inne na świecie składa swoje produkty z chińskich komponentów. Większości podzespołów elektronicznych poza chinami się już nie produkuje. Także nie zobaczysz tam niemieckich obwodów drukowanych, scalaków czy kondenastorów tylko chińskie identyczne jak w elektronice najnowszego Siemensa, Skody czy KTM-a. Twój argument, że jak MPK kupowało Bombki mnie po prostu zwalił z nóg. Pewnie miały jeździć na 23 albo 11 i wozić muchy ...:) To były wagony kupione na prestiżowe linie a tunel KST już wtedy powstawał i było jasne, że pojadą tam najnowsze tramy. MPK dało sobie wcisnąć kit - czyli wagon zaprojektowany wg. niemieckich potrzeb (pierwsza seria nie ma nawet ostatnich drzwi) a potem się okazało, że nawet 2x105Na dobrze nie zastąpią. Proponuje więcej dystansu i mniej fanatyzmu ja nie jestem miłośnikiem i fanatykiem żadnego producenta, ale nie toleruje nieuzasadnionego idealizowania jednego producenta i oczerniania innego. Każdy ma na swoim koncie spektakularne wpadki i Bombardier też takie zaliczył i jeszcze nie jedną zaliczy podobnie jak inni. :)

  • Zyx – 25.07.2010

    ABC, twierdzisz, że nie jesteś fanatykiem, to powiedz mi, dlaczego stosujesz logikę, że jak w tramwajach Bombardiera coś jest nie tak, to jest to wina Bombardiera, a jak w tramwajach Pesy jest coś nie tak, to jest to wina wszystkich... tylko nie Pesy? Strasznie przekręcasz fakty, liczby i daty. O układzie wnętrza decyduje MPK. O długości zamawianych tramwajów ostatecznie decyduje MPK. Więc gdzie tu masz wciskanie kitu przez Bombardiera? MPK kupiło takie, a nie inne tramwaje, ponieważ nie miało pieniędzy ani na dłuższe wagony, ani na te z najwyższej półki i o tym wielokrotnie wypowiadał się prezes MPK. Wystarczy poczytać, zamiast dorabiać pesofilskie ideologie. Jeśli chodzi o elektronikę i informatykę, najlepiej by na ten temat dyskutowali informatycy i elektronicy, ponieważ aż się słabo robi, jak się czyta później teksty co poniektórych pseudoznawców. Komponenty może i są produkowane w Chinach, ale zapomniałeś, że ktoś je wcześniej musi zaprojektować. Daj tę samą część początkującemu studentowi elektroniki i utalentowanemu projektantowi, to pierwszy ją spali, a drugi stworzy cudo. Jeśli chodzi o Windowsy, to polecam trochę poczytać o systemach operacyjnych, bo Twój wniosek jest kompletnie błędny. Vista może i jest skopana z punktu widzenia użytkownika końcowego, ale ma daleko bardziej nowoczesną i niezawodną architekturę wewnętrzną. Windows 98 to de facto system DOS obudowany ściśle graficznym interfejsem i 32-bitową nakładką, pozbawiony mnóstwa elementarnych mechanizmów bezpieczeństwa. Każdy szanujący się system izoluje wykonywane procesy tak, by błąd jednego nie wpłynął na pracę innych oraz samego systemu... tylko nie Windows 95/98/Me. Pomijam już fakt, że do zastosowań specjalistycznych oraz przemysłowych istnieje mnóstwo dedykowanych systemów operacyjnych, a od biedy można było nawet Linuksa czy jakiegoś BSD zaadaptować i o tym wie każdy student informatyki/elektroniki/automatyki. Użycie w tej roli produktu stworzonego do prac biurowych i grania to nic innego, jak oszczędzanie na specjalistach kosztem ludzkiego bezpieczeństwa... :)

  • Combino – 26.07.2010

    @MasertON,aleś dał popis! " Nie ma co porównywac tramino, a bombardiera bo są to prawie takie same tramwaje." Nie wiem,na czym się znasz,ale widać że nie na tramwajach.Tramino akurat z Bombardierem za dużo wspólnego nie ma (a już na pewno nie osprzęt elektryczny,bo jak Solaris próbował raz namówić Vossloh-Kiepe do współpracy,to został odesłany na drzewo),za to jest praktycznie bliźniaczą konstrukcją do 120Na (też autorstwa EC). "A pesa jest chałaśliwa i zrobiona z gorszego materiału niż tramino czy bombardier." Akurat oglądałem i dotykałem Tramino,więc stwierdzam że absolutnie nie da się potwierdzić tej tezy.Co więcej,akurat 120Na jest chwalony w Warszawie min. za to że... jest wyjątkowo cichy :D "A co do wypowiedzi mojego poprzednika, to Warszawa miała dużo problemów z Pesami, tak jak i kraków z NGT6" Tak się składa,że odkąd Pesy się dotarły,to znajdują się w czołówce pod względem bezawaryjności jeśli chodzi o tabor TW.Więc sprawa nieaktualna. XWJ: z orginalnych niemieckich autobusów cholernie często płonęły Mercdesy O530L z pierwszych lat produkcji (stąd min. działania Londynu celem ich spławienia).Zaś jeśli chodzi o Neoplany (najlepiej to widać w Centrolinerach),to u nich można zauważyć inną przykrą przypadłość: kratownica u 9-10- letnich wozów jest już często w stanie pozostawiającym bardzo wiele do zyczenia ;)

  • Combino – 26.07.2010

    @Devil,słyszałeś że czasem w wypadku prestiżowego przetargu można nawet zrobić kilka egzemplarzy po kosztach,nie uciekając się do dumpingu? No,jedno jest pewne: Pesa nigdy nawet nie zbliżyła się do marży,jaką wyliczył sobie Stadler w ofercie dla TW ;)

  • devil – 28.07.2010

    @Combino: Buahahahaha, 9 tramwajow dla Szegedu to prestizowy przetarg? Nie zartuj sobie.

  • Combino – 28.07.2010

    Pierwsze zamówienie zagraniczne na tramwaje.Co zapomniałeś jak Koncar wychodził ze skóry żeby coś sprzedac za granicę...i figa mu z tego wyszła? :)

  • devil – 29.07.2010

    Crotram probowal w Lodzi i wygral, tylko zapomniales chyba Ty, ze przetarg anulowano, by Pesa mogla byc tansza i miec podobna gwarancje.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....