TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Pantograf tramwajowy
Jacek Pudło - Opublikowano: 12.06.2012 14:38:52 4 komentarze
Pantograf tramwajowy

Pantograf jest charakterystycznym elementem tramwaju. Jego zadaniem jest odbiór prądu elektrycznego z przewodu jezdnego sieci trakcyjnej. Zadanie jest o tyle utrudnione, iż prądy rozruchu osiągają znaczne wartości, nadwozie tramwaju porusza się względem przewodu jezdnego, a dodatkowo przewód zawieszony jest na różnej wysokości, w zależności od różnorodnych warunków terenowych (otwarta przestrzeń, tunele, wiadukty).


Pantograf składa się z kilku zasadniczych elementów. Pierwszy to rama, złożona z kilku segmentów –zwykle dwóch lub jednego ramienia. Ramiona są dwuczęściowe posiadają przeguby. Umożliwia to zginanie się odbieraka i dostosowanie się do różnej wysokości sieci trakcyjnej, a także złożenie odbieraka w wypadku potrzeby odłączenia pojazdu szynowego od zasilania. Górna cześć odbieraka, stykająca się z siecią trakcyjną, to ślizgacz. Ślizgacz jest szeroki i posiada nakładkę grafitową. Zwykle jest on połączony z ramionami pantografu za pomocą sprężyn, tak aby zapewnić elastyczną współpracę z siecią. W dolnej części odbieraka znajduje się sprężyna dociskająca oraz mechanizm napędu –współcześnie najczęściej elektryczny. Odbierak jest zamocowany do dachu tramwaju za pomocą izolatorów. Cała jego konstrukcja jest w trakcie zasilania tramwaju pod napięciem.


Pantograf wyparł rozwiązania takie jak odbierak rolkowy (gorszy kontakt z siecią) oraz lira (możliwość jazdy tylko w jednym kierunku). Początkowo, pantograf wykonywano jako czteroramienny. Konstrukcje takie wciąż można spotkać w Polsce na kolei. Zaobserwowano jednak, iż duża masa odbieraka negatywnie wpływa na współpracę z siecią jezdną. Odbierak o dużej masie charakteryzuje się bowiem znaczną bezwładnością. Ruch pojazdu szynowego po nierównościach toru oraz zmienna siła nacisku odbieraka na przewód jezdny w miejscach kotwienia doprowadzały do drgania odbieraka i pogarszania kontaktu z siecią trakcyjną. Stwarzało to ryzyko powstania łuku elektrycznego, uszkodzenia przewodu jezdnego, jak i wypalenia nakładki odbieraka.

Odbieraki ewoluowały i stopniowo zmniejszano ich masę. Obecnie najpopularniejsze są odbieraki jednoramienne, popularnie zwane połówkowymi.

Parametrami diagnostycznymi odbieraka są: rezystancja, siła występująca podczas podnoszenia i opuszczania oraz siła docisku do sieci trakcyjnej. Nadmierna rezystancja, zbyt duża wymagana siła przy podnoszeniu lub niewłaściwa siła docisku kwalifikują pantograf do naprawy.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
pantograf
  • – 14.06.2012

    Mam do autora zapytanie dotyczące pantografów trolejbusowych. Zazwyczaj są wyposażone w linki służace do ustawienia pantografu po tym jak wypadnie z sieci. Jednak w Austrii, w Salzburgu, zobaczyłem trolejbusowe pantografy bez tych linek, co więcej - bardzo dobrze trzymające się "drutu", co pozwala na dużo szybszą jazdę na zakrętach i szybkie przejeżdżanie zwrotnic. W necie nie znalazłem jednak niczego o konstrukcji tych pantografów. W Polsce przynajmniej w Gdyni i Tychach nie widziałem takiej konstrukcji. Może Autor mógłby ja opisac? Pozdrawiam

  • Warszawiak – 14.06.2012

    Pomysł ciekawy, ale prośba powinna być chyba raczej skierowana na portalu InfoBus, gdyż tam artykuł o trolejbusach powinien się znaleźć. Gwoli ścisłości, nie ma czegoś takiego, jak pantografy trolejbusowe. Jeśli już, to bardziej pałąki. Odbierak tego typu nie ma mechanizmu pantografowego, który można dość jasno zdefiniować.

  • Jacek Pudło – 19.06.2012

    Będzie oddzielny tekst o odbieraku trolejbusowym.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....