TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Wydłużenie PST może zostać projektem komplementarnym CPK!
PAP InfoTram.pl - Opublikowano: 10.10.2019 17:45:38 1 komentarz
Wydłużenie PST może zostać projektem komplementarnym CPK!

Wydłużenie trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju może zostać projektem komplementarnym CPK – zadeklarował w czwartek w Poznaniu wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild.

Dodał, że "pierwszym krokiem musiałaby być jednak deklaracja takiej intencji po stronie samorządu".

O wydłużeniu trasy "Pestki", czyli Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST) w kierunku północnym i południowym mówi się w Poznaniu od dłuższego czasu. Jednym z największych problemów, wskazywanych zarówno przez samorządowców, społeczników, jak i polityków różnych opcji politycznych, jest brak środków na pokrycie kosztów tak dużej inwestycji.

W czwartek na konferencji prasowej w Poznaniu wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild, który jest także pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego zaznaczył, że "wydłużenie trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju może zostać projektem komplementarnym CPK".

Wiceminister przypomniał, że Centralny Port Komunikacyjny jest projektem ogólnopolskim, na którym skorzystać mogą również lokalne samorządy. Podkreślił, że przykładem takich korzyści jest m.in. rozbudowa węzła poznańskiego.

Wild tłumaczył, że rozbudowa węzła poznańskiego może zostać "w bardzo prosty sposób połączona z rozbudową +Pestki+". Tramwaj wówczas – jak mówił – "może stać się w wyniku rozbudowy węzła, tramwajem dwusystemowym, korzystającym po części z tras kolejowych, zwiększającym skokowo dostęp do transportu nie tylko mieszkańców Poznania, ale i mieszkańców podpoznańskich miejscowości".

Wiceminister zaznaczył jednak, że aby koncepcja wydłużenia PST mogła zostać projektem komplementarnym CPK, niezbędna jest decyzja i deklaracja władz miasta Poznania. Wild tłumaczył, że "projekt CPK, czyli projekt węzła oraz systemu transportu, który jest przewidziany w ustawie o CPK, a wcześniej w koncepcji przyjętej przez rząd pod koniec 2017 roku, zakłada powstanie tzw. inwestycji towarzyszących".

"W inwestycjach towarzyszących przedmiotem indywidualnych konsultacji jest to, w jakim stopniu finansowanie będzie ponoszone przez wszystkich podatników, a w jakim stopniu przez mieszkańców danego regionu. Tutaj nie ma jednej zasady. Rozporządzenie o inwestycjach towarzyszących nie zostało jeszcze przyjęte. Natomiast bardzo cieszylibyśmy się, gdyby wprowadzenie tramwajów dwusystemowych, mogących korzystać także z sieci torów kolejowych – mogłoby nastąpić w Polsce poprzez Poznań" – powiedział.

Dodał, że "pierwszym krokiem musiałaby być deklaracja intencji po stronie samorządu, bo to oznacza, że samorząd jest gotowy wziąć – przynajmniej w części – odpowiedzialność za ten projekt".

"My ze swojej strony będziemy przebudowywać węzeł poznański, który też jest unikalnym węzłem, ponieważ w niewielu miastach w Polsce kolej rozchodzi się w 10 kierunkach – to jest rzeczywiście bardzo duży węzeł kolejowy i te zmiany, które muszą w nim nastąpić, aby podróże kolejami dużych prędkości mogły przebiegać bez zakłóceń, umożliwiają też zmiany, które będą dotyczyć nie tylko wszystkich mieszkańców Polski, ale także mieszkańców Poznania i podpoznańskich miejscowości" - zaznaczył.

Odnosząc się do przebudowy węzła kolejowego w Poznaniu, wiceminister wskazał, że połączenie CPK – Poznań – Wrocław – należy do inwestycji, które mają najwyższy priorytet. "Jest to jeden z podstawowych elementów nowej sieci kolejowej, bo mówimy tutaj o stworzeniu nowego połączenia między Warszawą, Poznaniem i Wrocławiem poprzez CPK" – podkreślił i dodał, że "tego rodzaju arterie komunikacyjne powstaną przed oddaniem CPK, czyli zgodnie z koncepcją przyjętą przez rząd przed końcem 2027 roku".

Wiceminister przypomniał także, że od lipca trwały konsultacje strategiczne z samorządami dotyczące linii dużych prędkości. Jak mówił, "podsumowanie, wydaje mi się, powinno nastąpić już w najbliższych dniach".

"Regionalne konsultacje strategiczne okazały się sukcesem. Właściwie z każdego regionu płynęły do nas bardzo wartościowe informacje zwrotne, które uwzględniliśmy, usuwając kolizje z planami samorządu. Teraz przystąpimy do trasowania, dokładnego trasowania tras kolejowych, można powiedzieć, niemal z dokładnością do działki ewidencyjnej, i znowu będziemy pozostawać w kontakcie z regionami" – mówił.

"Chodzi o to, aby ta inwestycja nie była pisana zza biurka w Warszawie, tylko w maksymalnym stopniu uwzględniała potrzeby miejscowych wspólnot. Taką potrzebą miejscowej wspólnoty może być właśnie wydłużenie kolei aglomeracyjnej, czy wydłużenie +Pestki+ w Poznaniu. Jesteśmy gotowi, aby współpracować w tym zakresie z jednostkami samorządu" – zadeklarował wiceminister.

 



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PST
Poznań
  • Kacper Przybylski – 10.10.2019

    W północnym bardzo ciekawe dokąd

  • Paweł Sowa – 10.10.2019

    Bądźmy poważni. Niech państwo polskie w końcu na serio zajmie się Poznaniem Głównym. Potrzeba ok. 2,2 mld zł na poprawę sytuacji całego węzła: http://idp.org.pl/uratuj-poznan-glowny-potrzeba-22-mld-zl/

  • Patryk Płonkowski – 11.10.2019

    Ciekawe, czy gdyby puścili pestki po torach kolejowych, to na torach nie byłoby korków, gdy tramwaje na pestce jeżdżą co 1,5 minuty?

  • daarst – 11.10.2019

    "Jest to jeden z podstawowych elementów nowej sieci kolejowej, bo mówimy tutaj o stworzeniu nowego połączenia między Warszawą, Poznaniem i Wrocławiem poprzez CPK", czyli Y-reaktywacja...

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....